sobota 16. července 2011

Film Cigán - zaujal?

Na letošním Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech byl představen slovenský film Cigán. Po nějakých upoutávkách v televizi, coby jakože intelektuální záležitost, jsem navrhl kamarádce, že bychom na něj mohli zajít.

Šli jsme tam až druhý týden produkce, říkal jsem si, je to novinka, lidi o to budou mít zájem a já bych kámošku nerad zklamal, tak jsem se raději ještě odpoledne před produkcí kouknul na net, jestli se to dá zarezervovat  a kolik je volných míst. Ha, hodinu před zahájením filmu úplně celý zelený sál, všechna místa volná. Nu což, asi jim nefunguje rezervační systém, tyhle kina, kdo se tam stará o IT? :)

Takže jsem dorazil na Floru, je tam nějaké Cinemacity nebo co ... jakože 2 lístky, kartou ... cože, berete jen hotovost? tak OK ... čekačka na kámošku, obdivování Blackberry Bold, kámoška dorazila, letní šatičky, neuvěřitelně jí to slušelo ... aaa vstup do kina :) ten Ice Tea fakt stojí 49 Kč? Kolik stojí Cola? 69? Tak mi dejte Ice Tea a Cappy, tady máte kilo a nechte to tak ...

Vstup do kinosálu, 5 minut před začátkem ... kolik tam asi bude lidí? ... aaa nikdo, jsme tam sami... v dalších 5 minutách přišlo asi 7 lidí, takže nás tam  bylo asi 9 ... docela brutální, ne?

A co si myslím o samotném filmu? Nejsem kdovíjaký intelektuál, rád si prohlédnu dokumenty, zajímají mě i okrajová témata, tento film jsem sledoval od začátku do konce a ani chvíli jsem se nenudil. Pravda je, že na mě nedýchlo žádné duchaplné sdělení od autorů, scénáristů, na druhou stranu jsem to tam ani nečekal :) Jsou tam probírány věci, které všichni známe, máme je vnitřně pojmenované, a neuškodí pohled z jiného úhlu. Mám tím na mysli základní message filmu - exkurzi do života v obyčejné zřejmě východoslovenské cikánské dědiny.

Osobně mám dojem, že některé věci byly lehce “přehráté”, stěhování skříní dívčiny k novému manželovi, telefonáty polonahých cikánů na jediném místě vesnice, kde mají signál, atd...

Na druhou stranu - film popisoval několik aspektů cikánské nepřizpůsobivosti, proč je dadžové nemají rádi, na druou stranu ale nenabídl žádný pěkný pohled, proč to tak dělají, co je na tom pozitivního. Takže asi nic pozitivního není a divák se jen utvdí v svém rasistickém názoru?

Takže doporučuji, koukněte na to, uděláte si obrázek, napůl pravdivý, napůl možná ne.

Více o filmu na přiloženém linku, nejvíce se asi ztotožňuji s přiloženým komentářem uživatele Psema.

http://www.csfd.cz/film/297906-cigan/

Psema**všechny komentáře uživatele

Smutná ukázka scenáristické roztříštěnosti, jejímž důsledkem je směsný film, který se naoko snaží působit realisticky, ale milerád do sebe vpchá i četná scenáristická klišé a mysteriózní prvky, díky nimž ho nelze brát jako sociální drama nikterak vážně. Aneb není nad deus ex machinu v podobě zesnulého otce a "tradiční" pohovor se záporákem za vesnicí za dohledu pobíhajících pštrosů. Jeden z nejvýznamějších filmů MFFKV? Houbeles, další slovenský film, jenž se sice tváří světově (technicky kvalitní a víceméně nevyhraněná filmařina), ale ve skutečnosti jde jen o lokální frašku (šílené postsynchrony, režijně nezvládnuté časové předěly) zajímavou leda námětem. Velká škoda.

0 komentářů:

hledej.me » Tykač

Google
 

počet návštěv blogu za posledních 7 dní

Oblíbené příspěvky

hledej.me