čtvrtek 27. září 2012

jak se připravit na půlmaraton

už dlouho to plánuju, konečně jsem se k tomu dostal :) Tento rok v březnu jsem šel poprvé na Prague International Marathon (resp. 1/2 maraton) a asi 3 dny před startem jsem začal panikařit, co si mám vzít s sebou. Proto jsem se rozhodl, že sepíšu nějaký check-list, na co byste neměli zapomenout, resp. co dělám já.

Takže čtěte pozorně, do komentářů nebo do mailu mi můžete poslat svoje tipy.

1) náplasti na bradavky
Jednoduché - přelepit bradavky, nic komplikovaného. Kdo nezažil odřené bradavky, nepochopí.

2) namazat se
Já se mažu niveou, existují nějaké běžecké vazelíny. Mažu si chodidla, pak se obuju do ponožek. Nevadí to, noha neklouže. Mažu se i mezi nohama - třísla. Hodně, nešetřit. I mezi nohama se dokážete během pár kilometrů docela podřít.

3) jídlo a pití před během
posledních 24h dost piju vodu a málo jím. Když jím, tak věci s kaloriemi, čokolády. Nebo ovoce a zeleninu, tyčinky, atd... Těsně před během si dám long-lasting gel a energetickou tyčinku, s sebou si beru 2 tuby s “rychlými cukry”, jednu si vezmu na cca 5 tém km, druhou na 15 tém km. Doporučuje se zapíjet to na stanicích s občerstvením. Prý to urychluje rozklad cukru...

4) oblečení
pokud je okolo 17 stupňů, vyplatí se vzít si jen tričko a trenky (běhám “naostro”). Cokoliv navíc je moc, člověk se prohřeje a pak neví, co s tím dělat... Říká se, že při běhu by měl být člověk oblečenej jako kdyby bylo o 10 stupňů víc. Například na PIM v březnu jsem měl pod trikem ještě síťované triko s dlouhým rukávem a bylo mi vedro.
A pozor - vůbec nechápu, jak někdo může běhat v bavlněném triku. Za těch 20 km vypotíte úplně všechno, co v sobě máte, podle toho bude vypadat i to triko. Já běhám v těch umělohmotných tričkách, každá firma tomu říká jinak. Prostě trika na běhání, dají se koupit počínaje od 300 Kč.

5) co s sebou
psal jsem - gely, MP3, k té se vrátím, já si pak beru klíče od auta, kreditku a kartičku zdravotní pojišťovny. Mám běhací ledvinku Asics a do ní to dám. Rozhodně neuznávám běhání s batohem nebo s držákama na láhve. Občerstvovací stanice jsou na každém 5tém kilometru.
a MP3 - doporučuji mít vyzkoušená sluchátka, která nevypadávají z uší a robusní přehrávač. Když běžíte, nemáte v rukách cit. Takže jednoduché funkce - dopředu, dozadu, zesílit, vypnout
Na běhacích akcích jsou v ceně vstupenky šatny, takže vše ostatní si nechte tam.
Ještě si vemte na start flašku s pitím, kterou pak někde nenápadně odhodíte.

6) co po běhu
zajímavá věc - jsem zvyklý běhat i víc než půlmaraton a bývám potom v pohodě. Ale po oficiálním půlmaratonu jsem unavenej, bolí mě nohy, chce se mi spát a špatně se mi chodí. Pokud se pak dopravujete autem domů, zapomeňte na hrdinství a dejte si redbull nebo něco s taurinem. Kafe nestačí. Já osobně pak jím cca 24 hodin všechno 2x ... takže dvojité večeře a dvojité obědy

Taky se samozřejmě doporučuji převléct do suchého oblečení, na seriálu Run Czech dot com bývají k dispozici i sprchy. Taky doporučuji vzít si nějaké boty, třeba sandály.

0 komentářů:

hledej.me » Tykač

Google
 

počet návštěv blogu za posledních 7 dní

Oblíbené příspěvky

hledej.me