sobota 7. června 2008

Umělá inteligence v modelování a řízení - chorvatské intermezzo

Image_00076 Druhou část volného času pro studium ze svého relaxačního týdne jsem věnoval knize Umělá inteligence v modelování a řízení. Knihu mám v tuto chvíli dočtenou a její čtení mě hodně bolelo.

Velmi dlouho váhám, jak knihu zhodnotit, možná to nakonec smažu, ale poslední verze skončila v tomto jednoduchém znění "160-ti stránková onanie autora nad slovem FUZZY".

Nutno podotknout, že autorem je profesor, knihu vydalo etablované nakladatelství technické literatury a knihu má dodnes v doporučené literatuře docent na katedře informatiky a statistiky na VŠE.

Ke knize jsem přistoupil bez předsudků s pocitem, že si chci přečíst něco zajímavého o umělé inteligenci, neuronových sítích, atd. Navíc má na svém přebalu uvedeno "Hloubkou zpracování je tato kniha předurčena především studentům vysokých škol. Poslouží však i čtenářům se středním vzděláním."

Předmluvu a závěr psala předpokládám sekretářka pana profesora, je to čtivé a lákající čtenáře. To, co je mezi tím, však postrádá jakýkoliv řád. Používané zkratky nejsou vysvětleny a často jsou duplicitní. V rejstříku zkratek je uvedeno samozřejmě jen jedno vyjádření, to další už čtenáři úplně uniká. Procesní diagramy jsou kresleny prostřednictvím elektro obvodů ( pan profesor je zřejmě původem elektrotechnik, že? :o) ) Přiznám se, že mě, ekonomovi se zaměřením na IT trvalo relativně dlouho, než jsem alespoň částečně pochopil sdělení. V příkladech jsou uváděny mezikroky a ne postup, od jednoho mezikroku k druhému.

Tolik k logičnosti. Teď k poněkud úsměvnému vyjadřování.

Vzpomínám si, že někde mezi základní a střední školou jsem měl tendenci poučit svoje okolí o vlastní inteligenci tím, že jsem v přemíře používal cizí slova. Nevím, kolik bylo panu profesorovi v době psaní knihy, ale věty typu "Počet jazykových hodnot jazykových proměnných (termů, primárních fuzzy množin) determinuje gradaci řízení." čtenáři, který si chce z teorie něco odnést, radost rozhodně neudělají.

"Metoda retrospektivní verbalizace lidských expertíz" ... haha

"Podle významné švýcarské studie se hlavní rozvoj využití fuzzy logiky v průmyslu uskuteční v letech ..." - ano, studie, zejména ty švýcarské, stojí rozhodně za zmínku.

Do konce měsíce musím zvládnout zkoušku, snad to nebude bolet stejně jako četba knihy :o( a pane profesore, příště prosím více obrázků a méně slov.

Poznámka: jsem připravený akceptovat myšlenku, že ten hlupák jsem já, prozatím ale nemám indicii, že tomu tak je.

0 komentářů:

hledej.me » Tykač

Google
 

počet návštěv blogu za posledních 7 dní

Oblíbené příspěvky

hledej.me