neděle 23. prosince 2012

sms zdarma aneb klasickým zprávám odzvonilo

Včera se mi ozval kámoš, který jako konzerva používal do poslední chvíle “hloupý” telefon. Nyní, dřímající v kapse Samsung Galaxy SIII nainstaloval aplikaci Viber a poslal mi jednu ze svých prvních zpráv.

Proto jsem se rozhodl, že napíšu krátký článeček o tom, jak to vlastně celé funguje.

Inu, na začátku bylo ICQ. To měl skoro každý, všichni jsme si psali a používali svoje ICQ UIN i na vizitkách. Výhoda ICQ spočívala v tom, že ho měl skoro každý. Budu-li ale hovořit za mě, přestal jsem ICQ používat hlavně kvůli tomu, že to byl “tlustý” klient, což pro mě, korporátního zaměstnance, představovalo nepřekonatelný problém s instalací (většina korporátních počítačů nemá administrátorská práva) a webová verze stále padala. Pak k tomu připočteme ne úplně ohrabanou verzi pro mobilní telefony a prodej společnosti ruským majitelům, kteří ji podle mě nijak nerozvíjejí. ICQ se tedy stalo mrtvou platformou.

Druhým krokem byl G-Talk a možná MSN messenger - dvě obrovské služby, které měly stabilnější webovou platformu, ale byly omezené na používání emailových služeb - tzn. kdo má gmail, měl i gtalk, kdo má hotmail, měl i MSN messenger - zjednodušeně řečeno. Dobré, ale stále to není úplně ono. Vedle těchto služeb stál Skype, v podstatě podobného zaměření, ale se svou vlastní komunitou.

A teď pozor - přichází nová generace messengerů. Představte si, že se někde zaregistrujete pod svým telefonním číslem - tzn. pod něčím, co má většina vašich kámošů ve svém telefonním seznamu. Toto telefonní číslo je pak uloženo jako vaše unikátní ID někde na serveru a každý nový uživatel, který má vaše číslo ve svém telefonním seznamu, se okamžitě dozví, že i vy používáte stejnou službu. V praxi to znamená, že když si nainstalujete Viber nebo WhatsApp, proběhne nějaká registrace vašeho čísla, následně vám to projede telefonní seznam a označí všechny známé, kteří na dané službě již jsou.

No a s těmi si můžete psát zadarmo. Když se připojí někdo nový, najdete ho v aktualizovaném seznamu a můžete ho zahrnout do bezplatných konverzací.

Teď druhé pozor - ono to samozřejmě není úplně zdarma - sice neplatíte SMS, ale musíte mít internet. Většina lidí, které znám, už mají klasický internet v mobilu, ale jsou i tací, kteří komunikují přes svou domácí wi-fi a když vytáhnou paty z domu, jedou klasicky přes smsky.

Třetí malé pozor - tento způsob komunikace je možný, pokud máte tzv. chytrý telefon. V současnosti jde zejména o Android, Iphone, Blackberry a tuším i Symbian na Nokiích.

V současnosti existují v podstatě dvě hlavní platformy - WhatsApp a Viber. Pokud se podívám na svůj adresář, cca 30 lidí má WhatsApp, cca 30 lidí má Viber a je asi 5 těch, kteří používají oba.

WhatsApp - u mě používaný více, příjde mi takový více intuitivnější než Viber. Nevím proč, ale mám ho raději. Má vlastní sady mnoha smajlíků, umí posílat obrázky a vidíte, že vám příjemce odpovídá (tzn. že zrovna teď píše něco na klávesnici)

Viber - pár lidí ho používá, ale mě k srdci nepřirostl. Jeho hlavní výhodou je to, že se s ním dá telefonovat. Jenže - já když si chci komunikovat se známýma, tak nemám potřebu jim volat, já si chci psát. Pro mě je to svobodnější. Další výhodu nevidím, nemá smajlíky. Vlastně jedna výhoda tam ještě je - když si někdo nový z vašich přátel nainstaluje Viber, přijde vám “notifikace”, že si s ním můžete psát. Tohle vám WhatsApp neřekne a musíte se občas podívat do seznamu, jestli tam někdo nepřibyl.

poznámka - stahujte přes přiložene obrázky :)

Co ještě stojí za zmínku - existují výhružky, že WhatsApp bude zpoplatněn. Dokonce když si ho stáhnete, je tam napsáno, že první rok je zdarma a pak několik dolarů ročně. Praxe je ale taková, že nikdo nic neúčtuje. Kdyby to zavedli, pravděpodobně by všichni utekli k tomu druhému nebo ke třetímu poskytovateli. Nevím tedy, z čeho žijí poskytovatelé, reklamy v programech nejsou, ale funguje to zdarma.

To je asi všechno - stahujte, komentujte, atd... :)

0 komentářů:

hledej.me » Tykač

Google
 

počet návštěv blogu za posledních 7 dní

Oblíbené příspěvky

hledej.me